ABB představila první rychlonabíjecí stanici pro elektromobily

2011-04-01 - Rychlonabíjecí stanice společnosti ABB je založená na stejnosměrném nabíjení a zvládne dobít akumulátor již za 15 minut.

Společnost ABB, přední výrobce technologií pro energetiku a automatizaci, představila dnes na veletrhu Ampér svoji první rychlonabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů. Pro dobíjení osobního elektromobilu stanicí ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW lze počítat s časem cca 15 minut. Rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 také vyhrála prestižní ocenění Zlatý Ampér 2011, tradičně udělované odbornou porotou za nejpřínosnější exponát veletrhu.

Na představení rychlonabíjecí stanice spolupracuje ABB se společnostmi Citroen a PRE a po představení na veletrhu Amper bude následovat také prezentace pro motoristickou veřejnost a přibližně od poloviny roku by měla být rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 nainstalována v rámci zkušebního provozu v Praze.

„Představení první opravdu rychlonabíjecí stanice pro elektromobily v České republice je pro nás dalším krokem na cestě k efektivnímu využití elektrické energie za současného snížení dopadu našich činnosti na životní prostředí,“ uvedla Lucie Jandová, ředitelka PR a marketingové komunikace společnosti ABB a dodala „E-mobilita je jednou z priorit společnosti ABB pro letošní rok a jsem velmi ráda, že jsme silné partnery našli ve společnostech Citroen a PRE. Společně jsme připravili pilotní projekt, který ověří předpokládané parametry naší rychlonabíjecí stanice, tedy především samotnou rychlost, ale také chování energetické sítě v místě připojení a další údaje, jako je například četnost využití.“



E-mobilita doposud chápána jako součást nového konceptu využití elektrických sítí takzvaných Smart Grids představuje stále silnější výzvu celé řadě průmyslových oborů a odvětví. Současně je také impulzem směrem k zákonodárné a výkonné moci a stane se významnou motivací i pro oblasti sociální, či komunální. Společnost ABB nalézá svoji pozici především v oblastech svého dominantního podnikání, a tou je klasická energetika. V konceptu e-mobility pak především ve sféře distribuce elektrické energie v níž má připravenu řadu dílčích řešení, která jsou již ověřována v pilotních projektech po celé Evropě.

Nabíjecí stanice ABB

Technologie rychlého stejnosměrného nabíjení, tzv. DC Fast Charging, je integrována do nabíjecí infrastruktury, nikoli do vozidla. Úlohu nabíjecí jednotky zabudované ve vozidle v tomto případě přebírá externí, zpravidla velmi silná nabíjecí stanice o výkonech 50-250 kW. Po připojení nabíjecí stanice k vozidlu přes rozhraní CHAdeMO dojde ke komunikaci mezi externí nabíjecí stanicí a řídící jednotkou vozidla. Po standardním kontrolním algoritmu (bezpečné spojení s vozidlem, připravenost vozidla a nabíjecí stanice, atd.) je vyřazen interní nabíjecí systém vozidla a jeho úlohu přebírá právě externí nabíjecí stanice, která po celou dobu nabíjení neustále spolupracuje s řídící jednotkou vozidla. Nabíjecí doba se u tohoto způsobu obvykle pohybuje v rozmezí 15 - 30 minut (s ohledem na aktuální stupeň vybití a jmenovitou kapacitu baterie). Při dobíjení osobního elektromobilu ABB stanicí Hermes 1.0 o výkonu 50 kW lze počítat s časem nabíjení cca 15 minut. Tato hodnota odpovídá nabíjení z 25 % na 80 % kapacity akumulátoru, což je v praxi nejběžnější situace a rozhodně stojí za povšimnutí, že se jedná o dobu srovnatelnou s běžným čerpáním paliv u benzinové pumpy.

Pokud se jedná o nabíjení z 80% na 100% kapacity, potřebujeme dalších cca 50 minut. Vše vychází z fyzikálního principu nabíjení baterií. Nejrychleji se baterie nabíjí na začátku a nejpomalejší fáze je ke konci, tedy mezi 80 - 100%.


Přibližné nabíjecí časy vozu Citroen ZERO za použití rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 o výkonu 50kW

1) 25% 80% = 15 min *
2) 0% 80% = 25 min **
3) 0 % 100% = 75 min ***
4) 80% 100% = 50 min ***

* nejběžnější situace z pohledu provozu elektromobilu a efektivity nabíjení, kdy při 15ti minutovém pobytu u nabíjecí stanice získáme k dispozici cca 100km dojezdové vzdálenosti
** méně častá situace, kdy z nějakého důvodu dojde k úplnému vybití baterie
*** využíváno v případě dostatku času na nabíjení a aktuální potřeby maximálního možného dojezdu 160 km

    Rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 podporuje výhradně certifikovaný standard rychlého stejnosměrného nabíjení CHAdeMO. Lze tedy nabíjet pouze vozidla vybavená tímto standardem. V současnosti se jedná zejména o vozy Citroen ZERO, Peugeot iON, Nissan Leaf, Mitshubishi i-MiEV, Subaru Stella. Bližší informace o vozidlech vybavených ChAdeMO standardem lze najít na stránkách www.chademo.com.

    Druhou běžnější metodou je pomalé střídavé nabíjení, tzv. i AC slow charging. U tohoto principu nabíjení je vždy využívána nabíjecí jednotka zabudovaná ve vozidle, jejíž výkon je ve většině případů limitován proudem 16 A s ohledem na jištění zásuvek v běžných domácnostech či garážích. V tomto případě je nabíjecí čas daný rozmezím 5 - 8 hodin (s ohledem na aktuální stupeň vybití akumulátoru a jeho jmenovitou kapacitu).

    V případě, že výrobce vybaví elektromobil silnější nabíjecí jednotkou (např. 32/64 A) pak mluvíme o tzv. AC fast charging, tedy rychlém střídavém dobíjení a příslušná doba nabíjení se nám adekvátně zkracuje.

    Společnost ABB je distributorem také AC nabíjecí stanic i jejich součástek.

      •   Zrušit
        • Twitter
        • Facebook
        • LinkedIn
        • Weibo
        • Tisk
        • Email
      •   Zrušit
      seitp202 717616c4bf33a160c125786500437d2a